«КРИЗОВІ ПЕРІОДИ В ЖИТТІ ДИТИНИ»

З 4 до 6 років дитина переживає так званий ігровий вік пов’язаний з почуттям ініціативи або ж провини. У грі розвиваються взаємовідносини з іншими людьми завдяки системі ототожнення в ігрових ролях, вивчаються тимчасово людські емоції, виконуються бажання, долається нудьга. Ініціатива стимулює допитливість, енергійну пізнавальну діяльність.

Для батьків важливо заважати появі у дитини почуття провини за допитливість, тому що провина формує самозасуджуючу свідомість. Нехай вона допомагає вам, що в подальшому приведе до певних обов’язків, які сформують почуття відповідальності. Надайте можливість дитині навчатися самостійності: обслуговувати себе, прибирати за собою іграшки, збирати портфель. Вимоги повинні бути  адекватними  щодо віку, не потрібно робити за дитину те, що вона може зробити самостійно, інакше вона звикне, що після декількох нагадувань усе одно ви це самі зробите за неї. Частіше залучайте дитину до обговорення родинних планів. Вислуховуйте і приймайте до уваги позицію дитини. Що стосується конфліктних ситуацій, то шукайте компромісу.

У молодшому шкільному віці від 6 до 11 років, виникає вибір між працелюбністю і почуттям неповноцінності. Дитина здійснює систематичну організовану діяльність, прагне бути на висоті, оволодівати новими і новими навичками, формами активності. Необхідно розвивати її рішучість у здобутті успіхів, бажання експериментувати.

У цьому віці дитина рідко вміє організовувати свою діяльність. На допомогу прийде розпорядок роботи і перелік справ, які потрібно виконувати, а також письмові та усні нагадування. Це допоможе подолати відволікання і розвинути у дитини почуття часу.

Підлітковий вік охоплює період з 11 до 18 років. Він пов’язаний з почуттям визначеності власного «Я», формуванням егоідентичності або становлення себе, як особистості, невизначеності життєвих ролей, пошук себе у виборі професії, рольова сплутаність чи негативне порівняння, яке засноване на бунті, зростання тривожності, почуття ізоляції, страху перед спілкуванням із протилежною статтю, ворожість щодо оточуючого суспільства.

У підлітковому віці – кризовому для цього вікового періоду дуже важливо: уважно слухати підлітка, цікавитись його турботами, пропонувати свою підтримку і допомогу, упевнено спілкуватися, використовуючи слова і речення, які сприятимуть контакту: розумію, співчуваю, хочу допомогти. У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний, як особистість.