Що таке майндмепінг та як його використовувати у роботі з дітьми

Є багато різних методик вивчення і запам’ятовування матеріалу, але мета в них одна — допомогти за максимально стислий термін засвоїти якомога більше фактів — це ментальні карти або майндмепінг.

Що це таке майндмепінг?

Майндмепінг — це техніка запису, візуалізації та систематизації інформації. Якщо провести аналогію, то ментальні карти чимось схожі на генеалогічні дерева — структури побудови зв’язків у них схожі. Ментальна карта вам знадобиться, якщо ви, наприклад, хочете пояснити взаємозв’язки між двома явищами, які на перший погляд не мають нічого спільного.

Ментальні карти використовують для:

  • створення наочних і зрозумілих конспектів;
  • ефективного засвоєння матеріалу;
  • написання дослідницьких робіт;
  • запам’ятовування — списки справ, покупок і т.д.;
  • генерації нових ідей і творчості;
  • колективного розв’язання складних завдань;
  • ухвалення рішень;
  • чіткого бачення всіх “за” і “проти”.

Навіщо дітям ментальні карти?

Ментальні карти — чудовий варіант для систематизації не тільки набутих знань, а й інформації взагалі. З кожним роком завдяки мережі кількість інформації зростає, а її потоки робляться швидшими. Завдяки майндмепінгу діти вчаться фокусуватись на цілі, вибирати, структурувати і запам’ятовувати ключові факти, відкидаючи інформаційне сміття.

Ментальні карти допомагають розвивати креативне й критичне мислення, пам’ять і увагу, а також роблять процес навчання цікавішим і результативнішим. Також майндмепінг дає можливість виявляти слабкі місця у засвоєнні матеріалу, навчатися самостійній роботі з навчальними та довідковими матеріалами, розвивати особистісні якості, інтелект, просторове мислення, впевненість у власних силах і здібностях.

Майндмепінг — це простий і швидкий спосіб структурування думок, який дозволяє швидко побачити взаємозв’язки і потім швидко відновити все у пам’яті.

Як складати ментальні карти?

1. Основна ідея/тема/факт — посередині аркуша. В запасі тримаємо хоча б три олівці/фломастери/ручки різних кольорів і різні картинки.

2. Від основного факту через гілочки малюємо витікаючі події. Стараємось заповнити весь простір і охопити максимальну кількість факторів. 

3. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку. 

4. Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Усі наступні гілки стають тоншими в залежності від радіального розходження від центру.

5. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка. 

6. Використовуємо кольори на власний розсуд.

7. Зберігаємо зрозумілість інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки.

8. Можна малювати на папері або ж за допомогою програми.

Майндмепінг — це не тільки можливість швидко приймати конкретні рішення і аналізувати ситуації, а можливість бачити проблему системніше.

Зазвичай ми вчимо індукцію та дедукцію, від загального до конкретного, від конкретного до загального. Ментальні карти працюють інакше — спочатку рухаємось від загального до конкретного, а потім розвиваємо системне мислення, шукаємо взаємозв’язки зокрема і між конкретними і загальними факторами, розглядаємо будь-яку проблему як цілу екосистему. 

Сервіси для майндмепінгу: 

FreeMindMind42WiseMappingCoggleMindmeisterMindjetXMind, Spider Scribe.

 

Шляхи послаблення стресу 

1. З’ясуйте, що саме вас тривожить і зачіпає за живе. Розкажіть, про те, що вас турбує, близькій людині.

2. Навчіться керувати своїми емоціями. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані.

3. Усміхайтеся, навіть як вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему. У відповідь на вашу усмішку організм продукуватиме гормони радості.

4. Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях. Напишіть «обурливого листа» і з усією люттю, на яку ви здатні, розірвіть його на шматочки.

5. Вживайте вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу.

6. Є багато систем аутотренінгу. Ми можемо засвоїти кілька формул самозаспокоєння. – Відкинь цю думку – Усе буде добре – Проблема вирішиться – Не варто хвилюватися – Я абсолютно спокійна. – Думки розважливі, спокійно обмірковую свої подальші дії.

7. Фізична активність. Прогулянка, танці, теніс, плавання, вправи з аеробіки послаблюють стрес.

8. Гумор. Намагайтесь подивитися на ситуацію з іншого боку, покепкуйте з неї.

9. Література. Поезія та художні твори, журнальні статті – ефективний засіб розрядки негативних емоцій. Перегляд улюблених фільмів.

10. Релаксація. Найефективнішими методами релаксації є медитація, прогресивна м’язова релаксація, глибоке дихання, аутогенне тренування.

11. Універсальним заспокійливим засобом є відпочинок біля води, що рухається (річки, водоспаду, акваріума) або у вогню (багаття, свічка).

12. Побийте подушку або постіль – це чудовий спосіб розрядити свої емоції без глядачів і надзвичайно заспокійливий засіб.

13. Музика теж заспокоює. Якщо ви увімкнете свою улюблену мелодію, стрес відступить.

14. Відпочинок. Сон. На деякий час корисно припинити будь-яку діяльність.

 

Думки великих на щодень

Пізнай себе – упізнаєш увесь світ. Сократ

Краще годину чесно жити, чим поганить цілий день. Г. Сковорода

Поведінка – дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя. В. Гете

Як вдало проведений день приносить щасливий сон, так плідно прожите життя вдало дарує втіху. Леонардо да Вінчі

Якщо можеш бути орлом, не намагайся стати першим серед галок. Піфагор

Людина тільки там чогось досягає, де вона сама вірить у свої сили. Л. Фейєрбах

Геній – це один відсоток натхнення і дев’яносто дев’ять відсотків поту. Т. Едісон

Ти оригінальний від народження. Не дай собі вмерти блідою копією. Д. Мейсон

Людина подібна до математичного дробу: її чисельник є те, ким вона є насправді, а знаменник – те, що вона про себе думає. Чим більший знаменник, тим менший дріб. Л. Толстой

 

Притча

Жив-був хлопчик з важким характером. Його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав забивати по цвяху в садову огорожу щоразу, коли він буде втрачати терпіння і з кимось сваритися.

У перший день хлопчик забив 33 цвяхи. Протягом наступних тижнів він намагався стримуватися, і кількість забитих цвяхів зменшувалася з кожним днем. Виявилося, що стримуватися легше, ніж забивати цвяхи …

Нарешті настав день, коли хлопчик не забив в огорожу жодного цвяха. І він пішов до свого батька, і радо сповістив це. Тоді, мудрий батько, сказав сину витягати по одному цвяху з огорожі за кожний день, в який він не втратить терпіння.

Дні йшли за днями, і нарешті хлопчик зміг сказати батькові, що він витягнув з огорожі всі цвяхи.

Батько привів сина до огорожі і сказав: «Сину мій, ти добре поводився, але подивися на ці дірки в огорожі. Вона більше ніколи не буде такою, як раніше. Коли ти з кимось сваришся і говориш речі, які можуть зробити боляче, ти наносиш співбесідникові рану на зразок цієї. Неважливо, скільки разів ти будеш просити прощення, рана залишиться.

Душевна рана приносить болю значно більше, як тілесна. Іноді, як ота в огорожі дірка — не заживає.